W związku z faktem, iż coraz częstszy element różnego rodzaju imprez masowych stanowi organizowanie lotów widokowych oraz zapoznawczych, Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego przypomina o obowiązkach i odpowiedzialności wynikających z przepisów prawa.
Zapewnienie bezpieczeństwa uczestników wydarzeń masowych, w tym osób biorących udział w lotach, jest kwestią fundamentalną zarówno z punktu widzenia prawa, jak i odpowiedzialności organizatorów. Zarówno organizatorzy imprez masowych, jak i podmioty zajmujące się wykonywaniem lotów, są zobowiązani do zapewnienia odpowiednich standardów bezpieczeństwa w trakcie organizacji takich wydarzeń.
- Odpowiedzialność za bezpieczeństwo uczestników imprez masowych
Zgodnie z ustawą z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych (tj. Dz.U. z 2023 r. poz. 616), organizator imprezy masowej odpowiada za bezpieczeństwo wydarzenia – w miejscu i czasie jego trwania. Obowiązki organizatora obejmują zabezpieczenie uczestników, służb porządkowych i techniczne warunki imprezy (sanitarne, przeciwpożarowe, ewakuacyjne itp.).
- Odpowiedzialność cywilna w lotnictwie
Zgodnie z art. 207 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. z 2023 r. poz. 2110 ze zm., dalej Prawo lotnicze), za szkody wyrządzone ruchem statków powietrznych odpowiada eksploatujący statek powietrzny. W kontekście imprez masowych, organizator imprezy oraz osoby udostępniające teren, na którym odbywają się starty i lądowania statków powietrznych, ponoszą odpowiedzialność za zapewnienie bezpieczeństwa uczestnikom imprezy.
- Loty widokowe (odpłatne) mogą być wykonywane wyłącznie przez przewoźników posiadających certyfikat przewoźnika lotniczego (certyfikat AOC) lub certyfikat AOC i koncesję zgodnie z art. 191 ust. 1 Prawa lotniczego. Link do strony ULC zawierającej aktualny wykaz operatorów AOC: https://ulc.gov.pl/operacje-lotnicze/wykaz-certyfikatow/aoc.
- Loty zapoznawcze mają charakter szkoleniowy, służą popularyzacji lotnictwa, nie są przewozami komercyjnymi. Mogą być prowadzone przez organizacje szkolenia lotniczego (ATO/DTO), zgodnie z wytycznymi Nr 9/2025 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 9 lipca 2025 r., w sprawie wykonywania lotów zapoznawczych (opublikowane w Dzienniku Urzędowym ULC). Wymagają, by pilot posiadał m.in. ważną licencję, a organizacja posiadała zatwierdzony program szkolenia.
- Loty z opcją współdzielenia kosztów (tzw. cost sharing), o charakterze niekomercyjnym, mogą być realizowane zgodnie z zasadami określonymi w art. 6 ust. 4a lit a rozporządzenia Komisji nr 965/2012 ustanawiającym wymagania techniczne i procedury administracyjne odnoszące się do operacji lotniczych.
- Starty i lądowania – stosownie do przepisów Prawa lotniczego, starty i lądowania mogą odbywać się wyłącznie na lotniskach lub lądowiskach wpisanych do rejestru lotnisk albo ewidencji lądowisk; w przypadku terenów tymczasowych (do 14 dni w ciągu kolejnych 12 miesięcy) wymagana jest zgoda posiadacza nieruchomości oraz zapewnienie bezpieczeństwa eksploatacji.
- Mając na celu zapewnienie bezpieczeństwa uczestników wydarzeń masowych oraz osób biorących udział w lotach, Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego zwraca uwagę na konieczność weryfikacji podmiotów wykonujących loty, jednocześnie rekomendując przewoźników posiadających certyfikat przewoźnika lotniczego (AOC), jako spełniających najwyższe standardy bezpieczeństwa.
- Operacje lotnicze statków powietrznych (takich jak: samolot, szybowiec, motoszybowiec, śmigłowiec, wiatrakowiec, balon, sterowiec, spadochron, bezzałogowy statek powietrzny, urządzenie latające) inne niż loty widokowe lub zapoznawcze wykonywane dla publiczności podczas:
- imprez masowych,
- różnego rodzaju pikników,
- lokalnych wydarzeń,
powinny być zgłaszane przez ich organizatorów do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego jako pokazy lotnicze (załącznik – ulotka Legalne Pokazy Lotnicze).
Ulotka informacyjna Legalne Pokazy Lotnicze – pobierz